Інклюзивне навчання

Інклюзивне навчання в нашій гімназії

Наша гімназія створює рівні можливості для всіх дітей, забезпечуючи інклюзивне навчання, адаптоване до індивідуальних потреб учнів. Ми прагнемо розвивати комфортне освітнє середовище, у якому кожна дитина отримує якісні знання та підтримку.

Форми та умови навчання

• Індивідуальний підхід – адаптація навчальних програм відповідно до можливостей учня

• Інклюзивні класи – спільне навчання дітей з ООП та їхніх однокласників

• Ресурсна кімната – простір для корекційно-розвиткових занять та емоційного розвантаження

• Асистент учителя – допомога в організації навчального процесу та підтримка дитини

Кадрове забезпечення

• Педагогічний колектив – вчителі, які володіють методиками інклюзивного навчання

• Психолог та соціальний педагог – супровід дітей, консультації для батьків

• Логопед та дефектолог – корекційна допомога для розвитку мовлення та пізнавальних функцій

Корекційно-розвиткові заняття

• Логопедичні вправи – корекція мовлення, розвиток комунікативних навичок

• Заняття з психологом – робота над емоційною стабільністю та соціалізацією

• Фізична реабілітація – вправи для розвитку моторики та координації

• Арт-терапія, музикотерапія – творчі заняття для самовираження та зняття стресу

Освітні траєкторії для дітей з особливими потребами (ООП)

           Наша гімназія забезпечує індивідуальний підхід до навчання дітей з ООП, враховуючи їхні можливості, потреби та здібності. Ми пропонуємо кілька освітніх траєкторій, які дозволяють кожному учню здобути якісну освіту та розвиватися у комфортному середовищі.

• Додаткова підтримка

• Індивідуальна освітня траєкторія (ІОТ) – розробляється командою фахівців для кожного учня

• Супровід психолога, логопеда, дефектолога – допомога у розвитку когнітивних, мовленнєвих і соціальних навичок

• Адаптація навчальних матеріалів – спрощені завдання, додаткові візуальні та тактильні матеріали

• Профорієнтаційна підтримка – підготовка дітей до подальшого навчання або працевлаштування

Ми прагнемо створити комфортні умови для всіх дітей, щоб кожен міг розкрити свій потенціал та знайти свій шлях у навчанні та житті.

Документи для зарахування учнів з ООП до закладу

Зарахування дитини з ООП до гімназії здійснюється відповідно до наказу директора на підставі таких документів, поданих законними представниками учня:
• заяви про зарахування до закладу освіти, поданої особисто (необхідно надати документ, що посвідчує особу);
• копії свідоцтва про народження дитини (під час подання надається оригінал);
• оригіналу або копії медичної довідки за формою первинної облікової документації № 086-1/о;
• оригіналу висновку про психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини;
• оригіналу або копії відповідного документа про освіту (за наявності).
Під час воєнного стану для організації інклюзивного навчання учнів з ООП (зокрема з-поміж тих, що вимушені були змінити своє місце проживання) до закладу освіти подаються копії документа, що посвідчує особу (в разі наявності) та висновку. У випадку звернення законних представників учнів з ООП, які перебувають на тимчасово окупованих територіях, заклад освіти має зарахувати дитину на підставі обов’язкових документів для зарахування, у тому числі надісланих електронною поштою чи у месенджерах.

Інклюзивне навчання (Інструктивно-нормативна база)

До уваги батьків! «Криворізький інклюзивно-ресурсний центр №2» Криворізької міської ради знаходиться за адресою 50082 м. Кривий Ріг, Тернівський район, вулиця Чарівна 22А.

Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами Криворізької гімназії № 97.

РОЗПОРЯДЖЕННЯ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ВІД 07.06.2024 №527-Р “ПРО СХВАЛЕННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ НА ПЕРІОД ДО 2029 РОКУ ТА ЗАТВЕРДЖЕННЯ ОПЕРАТИВНОГО ПЛАНУ ЗАХОДІВ З ЇЇ РЕАЛІЗАЦІЇ НА 2024-2026 РОКИ”

ПОСТАНОВА КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ВІД15.09.2021 №957 (ІЗ ЗМІНАМИ) “ПРО ЗАТВЕРДЖЕННЯ ПОРЯДКУ ОРГАНІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ”

ПОСТАНОВА КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ВІД 09.12.2020 №1289 “ПРО ЗАТВЕРДЖЕННЯ ПОРЯДКУ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДОПОМІЖНИМИ ЗАСОБАМИ ДЛЯ НАВЧАННЯ ОСІБ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ У ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ”

Рівнів підтримки – п’ять. Вони визначаються в результаті комплексної оцінки фахівців ІРЦ (2–5 рівні) чи шкільної команди супроводу (1 рівень). Нині, під час адаптаційного періоду, коли треба визначити рівні підтримки для всіх дітей, які вже мають висновки ІРЦ, центри та школи працюють спільно.

Ключовим моментом є те, що для визначення рівня підтримки фахівці тепер мають відштовхуватися від потреб дитини, а не від її діагнозу (нозології).

І (перший) рівень підтримки (поодинокі незначні труднощі)

Перший рівень надається за рішенням школи. Для цього створюється команда супроводу, яка ухвалює рішення про надання дитині першого рівня підтримки та складає індивідуальну програму розвитку (ІПР). Таке підтримання здійснюється ресурсами самого закладу. Тут не передбачено створення інклюзивного класу та відкриття ставки асистента вчителя. Кількість таких дітей у класі не обмежена. Додаткове фінансування не виділяється.

ІІ (другий) рівень підтримки (труднощі легкого ступеня прояву)

Починаючи з другого рівня, з’являються підстави для створення інклюзивного класу та введення посади асистента вчителя. Окрім того, з цього рівня обов’язково потрібно складати не лише індивідуального плану розвитку, як і на першому рівні, але й індивідуальну навчальну програму.

Діти на другому рівні можуть потребувати додаткового обладнання та матеріалів (дозволяється витратити 10% від загальної суми фінансової підтримки), а також додаткових корекційних занять (не більше 2 на тиждень). У класі може бути не більше 3 дітей із другим рівнем підтримки.

ІІІ (третій) рівень підтримки (труднощі помірного ступеня прояву)

Цей рівень вважається помірним ступенем прояву труднощів, тому в класі може бути не більше двох таких дітей. Окрім асистента педагога, спеціалісти можуть рекомендувати забезпечити асистента дитини. На закупівлю додаткового обладнання використовується до 20% фінансування, а корекційних занять таким дітям призначають до 4 на тиждень. Тут, як і на другому рівні, дитина може потребувати адаптації навчальної програми.

ІV (четвертий) рівень підтримки (труднощі тяжкого ступеня прояву)

V (п’ятий) рівень підтримки (труднощі найтяжчого ступеня прояву)

Четвертий та п’ятий рівні – найскладніші. У класі може навчатися лише одна дитина з труднощами тяжкого (4-й) або найтяжчого (5-й) ступенів. В обидвох випадках дитина потребує асистента дитини, а також адаптації чи модифікації навчальних програм, а іноді – і результатів навчання. На додаткові засоби навчання можна витрачати до 35% коштів.

На 4-му рівні передбачено до 6 корекційних занять на тиждень. На п’ятому – 8, до того ж тут дозволено використовувати альтернативні та спеціальні методи навчання, проводити заняття із самообслуговування тощо.

Комплексна психолого-педагогічна оцінка розвитку дитини

Це процес збору та інтерпретації кількісної та якісної інформації про особливості розвитку дитини з метою визначення її особливих освітніх потреб, в тому числі коефіцієнта її інтелекту.

Як пройти комплексну оцінку розвитку дитини в інклюзивно-ресурсному центрі

Подати заявку на відвідування інклюзивно-ресурсного центру та отримати запрошення на консультацію можна онлайн за допомогою порталу:
http://ircenter.gov.ua/, або особисто приїхати до інклюзивно-ресурсного центру та подати заяву (при собі необхідно мати паспорт одного з батьків та свідоцтво про народження дитини).

Що саме входить в комплексну оцінку розвитку дитини

Комплексна оцінка проводиться індивідуально за такими напрямами:

• оцінка фізичного розвитку дитини – визначення рівня її загального розвитку, відповідності віковим нормам, розвитку дрібної моторики, способу пересування тощо;

• оцінка мовленнєвого розвитку дитини – визначення рівня розвитку та використання вербальної/невербальної мови, наявності мовленнєвого порушення та його структури;

• оцінка когнітивної сфери дитини – визначення рівня сформованості таких пізнавальних процесів: сприйняття, пам’ять, мислення, уява, увага;

• оцінка емоційно-вольової сфери дитини – виявлення її здатності до вольового зусилля, схильностей до проявів девіантної поведінки та її причин;

• оцінка освітньої діяльності дитини – визначення рівня сформованості знань, умінь, навичок відповідно до освітньої програми чи основних критеріїв формування вмінь і навичок дітей дошкільного та шкільного віку.

У разі потреби фахівці інклюзивно-ресурсного центру можуть проводити комплексну оцінку за іншими напрямами, зокрема, визначення рівня соціальної адаптації, взаємовідносин з однолітками, дорослими. Всі послуги інклюзивно-ресурсного
центру надаються безкоштовно.

Портал інклюзивної освіти

МАТЕРІАЛИ У ДОПОМОГУ АСИСТЕНТУ ВЧИТЕЛЯ

ЯК СКЛАСТИ ІНДИВІДУАЛЬНУ ПРОГРАМУ РОЗВИТКУ ДИТИНИ З ООП

ЯК ОРГАНІЗУВАТИ ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС В ІНКЛЮЗИВНОМУ КЛАСІ